Inleiding
Leerlingen die patronen van tegendraads, oppositioneel gedrag vertonen trekken een zware wissel op een team en de overige leerlingen. Zowel sociaal emotioneel als ook didactisch. Uit onderzoek weten we dat een eenduidige professionele pedagogiek van cruciaal belang is om dit (met regelmaat besmettelijke) gedrag aan te pakken.
Maar hoe doe je dat eenduidig als team, waarbij iedereen handelt vanuit een eigen referentiekader? Waar leg je de grenzen, waar geef je autonomie? Hoe blijf je in de relatie, waar reageer je sensitief, hoe hanteer je gezag? Hoe gedraag jij je als coach van de groep om tot een veilige sfeer te komen waar geleerd kan worden?
Op deze en andere vragen bieden we antwoorden die je zelf samen met je team in de praktijk van alledag vorm geeft.
VOOR WIE?
- Regulier PO en VO | S(B)O | VSO | MBO-opleidingen
- Voor alle onderwijsprofessionals (mentoren, coaches, zorgcoördinatoren, docenten, IB’ers, leerkrachten, instructeurs e.a.) die bij (extra) ondersteunings-behoeftige leerlingen / studenten betrokken zijn.
- Deelnemers in zorg- en ondersteuningsteams op scholen die passend onderwijs praktisch handen en voeten willen geven in constructieve dialoog met ouders en/of verzorgers.
DOOR WIE?
- Giel Vaessen | zelfstandig trainer – coach en systeemtherapeut met ruime praktijkervaring in de jeugdzorg en het speciaal onderwijs. Auteur van o.a. van, ‘Psychiatrie in de klas’ en ‘Communicare’ | kinkindekabel.nl
- drs. Ger Hoofwijk | zelfstandig trainer – coach met ruime praktijkervaring op het snijvlak van onderwijs en zorg in het VO en MBO | practitioner ‘Deep Democracy’, level 3
WAT LEER JE?
De volgende leerdoelen worden vooraf op maat afgestemd tussen opdrachtgever en -nemers.
- Kennis: het vergroten en verdiepen van de kennis rondom het herkennen van niet leeftijdsadequaat tegendraads, oppositioneel gedrag, kort iets over de oorzaak daarvan en vooral over de bewezen effectieve aanpak.
- Kunde: het vergroten van het handelingsrepertoire van de professional middels het ABCD model met betrekking tot eenduidige ‘samenwerking’ binnen het team. Met als doel: het bevorderen van de schoolse ontwikkeling van de leerling en groepsgenoten.
- Motivatie: het bevorderen van het eigen werkplezier en groei van zelfredzaamheid in moeilijke situaties.
HOE EN WAT? | IN-COMPANY TRAINING & COACHING
- We komen op locatie om (minimaal) 3 trainingsbijeenkomsten van 3,5 uur te leiden.
- Dat doen we in de 1e bijeenkomst door de diverse kenmerken, oorzaken en ‘best practices’ in de schoolse context pragmatisch uit te leggen.
- In bijeenkomst 2 gaan we aan de slag met een eenduidige indeling van oppositioneel gedrag in de eigen schoolse praktijk middels het ABCD model. Hierbij komen we tot overeenstemming over ernst van de oppositie en de bijbehorende best practice.
- In bijeenkomst 3 kijken we terug wat lukt in de aanpak, waar knelpunten liggen en hoe we die gezamenlijk oplossen.
In het boek ‘communicare’ worden de behandelde modellen praktijkgericht uitgelegd. Het boek werkt gedurende en na de training prettig als naslagwerk.
INTERESSE?
Dan maken we graag een afspraak met je voor een vraagverkennend kennismakingsgesprek. Ben je vervolgens overtuigd van j(ulli)e interesse en van onze methodisch onderbouwde systematische aanpak? Dan maken we op basis van dat gesprek een inhoudelijke opzet en offerte op maat.
Na akkoord gaan we voor en met jullie aan de slag.
Giel Vaessen | 06 – 1471 6063
drs. Ger Hoofwijk | 06 – 4375 4315
HOOFWIJK Professioneel Begeleiden